måndag 27 februari 2012

Bananbröd

¨¨
Ännu ett recept på vad man kan göra med övermogna bananer!
Det här blir ett saftigt bröd, inte en kaka, som passar både till frukost och fikastund. Brödet smakar bäst när det har svalnat helt, då kommer banansmaken fram fint. Receptet hittade jag i  Arlas receptbroschyr nr 1 från 2010. Degen blir väldigt tjock och kladdig när man väl arbetat ihop alla ingredienser men man klickar ner den i formen så det gör ingenting.

I originalreceptet står det att man ska garnera med 1 dl bananchips men de uteslöt jag. Det står också att det ska vara cashewnötter i smeten men man kan ta de nötter man har, tål eller tycker om. Själv tog jag vad jag hade hemma och det blev en blandning av valnötter och cashewnötter. Sen tog jag bara ½ tsk salt då jag tyckte att det lät mycket med en hel tesked.


2 mogna bananer

2 dl havregryn
4 dl vetemjöl
1 dl grovhackade cashewnötter
2 tsk bikarbonat
½-1 tsk salt

250 g kesella lätt
½ dl honung


Sätt ugnen på 200 grader.
Skala och mosa bananerna.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Rör i kesella, honung och banan.
Klicka ner smeten i en smord, avlång bakform, ca 1½ liter. (Det är nu man lägger på bananchips, om man vill ha det)
Grädda i nedre delen av ugnen ca 50-60 minuter. (Kolla med provsticka att brödet är klart.)
Stjälp upp brödet och låt svalna på galler.




Bild: Arla.se

¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar