lördag 18 februari 2012

Havrekanelbullar

Ibland när jag bjuder på dessa bitar kan jag få kommentarer om att det är en jättegod äppelkaka. Fast det finns inga äpplen i den :) Jag tror att det beror på fyllningen som består av mycket socker och kanel blandat med havregryn ger en association till äpplen så man luras och tror att det smakar äpple. Intressant tycker jag.

Receptet är från Baka i Långpanna, en räddande ängel och jag skulle säga att det är en kaka men som en bulle...   Det är definitivt ingen dietkaka, ja det skulle i så fall vara onyttigt-och-väligt-gott-dietet i så fall. När jag har bakat den här kakan måste jag på en gång ta undan några bitar och lägga i frysen för hela plåten kan lätt gå åt under en eftermiddag.


3 dl socker
100 gr smör el margarin

3 dl mjölk
1 ägg

4 tsk bakpulver
4 tsk vaniljsocker
7 dl vetemjöl

Fyllning:
200 gr smör el margarin
2 dl socker
3 dl havregryn
4 tsk kanel


Börja med att göra iordning fyllningen. Smält smöret och blanda i resten av ingredienserna i kastrullen och ställ åt sidan.

Rör smör och socker så det blandas väl.
Blanda i mjölk och ägget. Det ska var lite klumpar.
Blanda mjöl med bakpulver och vaniljsocker och blanda ner i smeten.
Lägg bakplåtspapper i en långpanna, häll smeten i långpannan och bred ut den med en slickepott.
Bred sedan ut fyllningen över hela kakan.
Grädda i nedre delen av ugnen 15 minuter i 225 grader.
Låt svalna och skär i bitar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar