onsdag 8 februari 2012

Ljummen bulgursallad med lax

¨¨
På söndagarna brukar affären där jag bor sälja färsk fisk till halva priset. Då passar jag på ibland att köpa och så hittar jag på någon maträtt utifrån vad jag köpt. Den här gången blev det ljummen sallad med bland annat bulgur och stekta laxbitar. Jag hade två större bitar färsk laxfilé och de skar jag i tunna skivor som gick fort att steka. Skivorna delade jag sedan i två eller tre bitar som var lagom stora att blanda i salladen. Resten av salladen bestod av det som fanns hemma. En sallad som denna varierar man efter hur många den ska göras till och vad man har eller tycker om. Jag kokade 6 portioner bulgur i grönsaksbuljong.


bulgur (gärna fullkorn)
1 morot
½ paprika
½ rödlök
färsk bladspenat
laxfilé (gärna färsk)
4 ägg

2 dl turkisk youghurt
½ tsk citronpeppar
1 tsk frusen dill

Börja med att blanda ihop såsen så hinner den dra ihop smakerna.

Koka bulgur enligt anvisningen på förpackningen.
Koka äggen, grovriv moroten och skär paprikan i små bitar.
Rödlöken kan finhackas eller skäras i tunna strimlor.
Blanda allt, utom äggen, med den varma bulguren i en stor skål.
Vänd ner två nävar med färsk babyspenat och den stekta fisken.
Skala äggen och dela varje ägg i fyra "klyftor". Lägg de överst på salladen eller servera som tillbehör.
Kalamata oliver passar bra till för den som tycker om.



¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar