söndag 3 april 2011

Genvägar

När man lagar mat så gott som varje dag till en familj så är det inte lika roligt varje dag. Så är det bara. Även om man tycker att det är roligt egentligen…. För att inte tappa lusten helt så tycker jag att man ska använda genvägar.
Jag försöker att laga så mycket mat som möjligt från grunden men det varken orkar jag eller hinner jag varje dag. Halvfabrikat innehåller mycket tillsatser och onödiga smakförstärkare men det är också väldigt skönt att ta till ibland. Dessutom har jag de senaste veckorna sett både Per Morberg och Jamie Oliver använda halvfabrikat i sina program, så även de som förespråkar matlagning från grunden tar till detta ibland :)

Färdiga tomatsåser med olika smaker och krossade tomater som är kryddade är exempel på vad jag använder ibland för att underlätta när det är bråttom-bråttom med att få maten klar. Jag har också varit tacksam för att Sara Lee har hjälpt mig i köket vissa kvällar. Santa Maria och Mamma Scan ska också ha ett tack. Färdiggrillad kyckling från grillen i vår matbutik har också varit till god hjälp ibland. Ja till och med Arlas smaksatta creme fraiche är något som jag lärt mig att uppskatta. Det tyckte jag var otroligt onödigt när jag först såg det, men det absolut löjligaste jag sett i en butik är något som jag numera använder ibland och det är färdigblandade sallader i påse. Jag ondgjorde mig många gånger över tilltaget och skakade på huvudet åt påsarna. När jag väl insåg att alla mina påsar med olika bladsorter höll på att ruttna för att vi inte hann äta upp allt innan de blev dåliga, då köpte jag min första påse med färdigblandad sallad jag också.

Det finns så många måsten och det kommer nya rön varje vecka om vad som är bra eller dåligt för oss. I den här villervallan gäller det att hitta en balans mellan de egna kraven och önskningarna och den verklighet man har att leva i. Låtom oss försöka äta sunt och använda genvägar!


¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar