söndag 17 april 2011

Snabb och lätt Thaigryta

Detta är ett recept på en Thaigryta som ursprungligen kommer från Arla men som jag gjort om lite. Receptet är för ca 6 personer. De flesta recept är på 4 portioner och det räcker aldrig i vår familj som består av fem personer varav två är tonåringar. Blir det mat över så passar den utmärkt som matlåda! Eftersom jag ofta lagar mat "på en höft" så skrev jag ner detta efteråt vilket kan förklara den udda mängden frysta wok-grönsaker. Det är mycket kött och jag brukar ta hälften åt gången att steka upp. Jag brukar reda av såsen lite då vår familj tycker om när såsen inte är så tunn.


Snabb och lätt Thaigryta

400 ml kokosmjölk
1 dl sweet chilisås
1-2 msk japansk soja (eller ½-1 msk kinesisk)
2 köttbuljongtärningar

700 gr strimlat griskött
300 gr frysta wokgrönsaker Thai
3-4 vitlöksklyftor
1-2 msk mjöl

Häll kokosmjölk, sweet chilisås och soja i en kastrull och lägg i buljongtärningarna.
Koka upp och stäng sedan av plattan.
Stek köttet i omgångar i het stekpanna eller wok och pressa över vitlöken så den får fräsa med lite.
Lägg över det stekta köttet i kastrullen med såsen.
När allt kött är stekt och ligger i såsen, sätt på plattan igen och låt allt puttra medan grönsakerna steks.
Blanda ner de stekta grönsakerna och låt puttra några minuter till.
Red eventuellt av såsen med mjöl.


Servera med Basmatiris eller Jasminris och sallad.


¨¨ ¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar