måndag 11 april 2011

Musli och hälsoutmaning

Jag har antagit en utmaning. En hälsocoach har gått ut med en hälsoutmaning som heter En Sockerfri Vecka. Min första spontana reaktion var att jag inte ens var intresserad av att försöka! Smågodis kan jag lätt vara utan men jag får ofta ett sötsug efter maten. Det är väldigt lätt att råda bot på det men en chokladbit eller en kaka. Eller två kakor. Till eftermiddagskaffet är det dessutom nästan nödvändigt med något sött och gott. Jag tycker väldigt mycket om kakor. De vill jag faktiskt inte vara utan!

Nu har jag ändå bestämt mig och tänker vända ryggen åt kakorna, ge dem kalla handen, ignorera dem….jo det ska jag. Nu gäller det att ladda med annat som är gott istället och att minimera frestelserna. Ett steg är att inventera vad som finns i skåpen hemma. Nästan alla köpta flingor och musliblandningar har tillsatt socker så idag har jag gjort en hemgjord musli som är min favorit.


Musli


2 dl mandel
6 dl havregryn
4 dl rågflingor
1 dl solrosfrön
1 dl kokosflingor
½ dl linfrö
½ dl pumpakärnor

3 msk rapsolja


Sätt ugnen på 200 grader
Hacka mandel grovt (ibland tar jag hälften hasselnötter)
Blanda alla gryn, flingor, frön, kärnor och mandelhack i en bunke.
Häll oljan i en långpanna och ”tippa” runt så oljan flyter ut över hela plåten.
Häll muslin på plåten och rosta i ungen ca 20 minuter.
Kontrollera några gånger så att det inte blir bränt, rör om några gånger med slev.
Låt svalna och förvara i burk med tättslutande lock.

De olika fröerna, kärnorna och mandlar/nötter varierar man förstås efter vad man har hemma och vad man tycker om och tål. Jag brukar ta russin, torkad eller färsk frukt till vid servering.


¨¨ ¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar