tisdag 4 oktober 2011

Plommonpaj

Ikväll var första gången jag gjorde en paj med plommon och det blev gott, lite syrligt. Hur syrlig eller söt den blir beror säkert på plommonsort och naturligtvis sockermängd, jag tog den mindre mängden. Jag hade läst att plommon passar bra ihop med kokos vilket jag naturligtvis nappade på eftersom jag är förtjust i kokos. Vill man ha mycket smuldeg kan man öka på mängderna i receptet.


ca 1 liter plommon, delade och urkärnade
½-1 dl socker
1 tsk kanel
½ msk potatismjöl

2 ½ dl mjöl
½ dl kokosflingor
2 msk socker
100 gr margarin eller smör


Dela och kärna ur plommonen, är de stora så dela i "kvartar".
Blanda socker, potatismjöl och kanel. Vänd ner plommonen och lägg i en ugnsäker form.
Blanda mjöl, kokos och socker i en bunke, skär matfettet i bitar ner i bunken och nyp ihop till en grynig massa. Fördela smuldegen över plommonen.
Grädda ca 20 minuter i 225 grader.

Ikväll serverade jag pajen med Kesella vanilj, ett alternativ till vaniljsås och vaniljvisp.


¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar