fredag 22 juli 2011

Enkel bärkaka

Det här är en favorit!
Receptet finns i en underbar bok som heter ”Baka i Långpanna, en räddande ängel” av Laila Wikström och Doris Bergström. Boken är spiralbunden och illustrerad med Laila Wikströms akvareller. På varje uppslag finns en tom sida med rubriken ”Mitt Favorit Recept” där man kan fylla i sina egna långpannerecept. Boken är en av de bästa jag har.

Kakan gör jag oftast med frusna röda vinbär och nu när jag har en rabarberperiod ville jag förstås pröva med det. Rabarber är tyngre, större och ”blötare” än vinbär och det resulterade i en betydligt kladdigare kaka än vanligt. Men väldigt god! Med en stekspade gick det bra att dela i bitar och lyfta över till en burk. Jag gjorde större bitar än vanligt för just dessa ska serveras med vispad grädde och ätas med sked!



4 ägg
4 dl socker
4 dl vetemjöl

½ liter bär ex hallon, vinbär, hjortron
½ dl socker
100 smör



Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa ägg och socker poröst.
Tillsätt vetemjöl, det ska röras i.
Bred ut smeten på bakplåtspapper i långpanna.
Tag frysta bär och fördela dem över kakan, sockra.
Hyvla smör i tunna skivor och lägg över hela kakan.
Grädda ca 30 minuter.
Låt svalna och skär upp i passande bitar.



¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar