torsdag 21 juli 2011

Rabarberkyckling

”Nu har jag hittat ett nytt recept på kyckling” sa jag till familjen när jag serverade denna rätt, ”Jaha, men följde du receptet då?” frågade en av tonåringarna. Hans fråga var välbefogad för han vet att jag så ofta hittar på egna varianter och så även denna gång…

Ursprunget är ett recept från Arla.se men det har jag förändrat lite. Det ska vara sambal oelek och kycklingfond i, men jag hade inget av det hemma. Däremot hade jag kycklingbuljongtärning och en burk crème fraiche med paprika&chili och det gick bra det med. Här har jag skrivit sambal oelek och turkisk yoghurt som ingredienser men som sagt man kan byta ut efter vad man har hemma.

Rabarber i maten var nytt för mig men blev en positiv smakupplevelse. Tycker man om lite syrligt så är det värt att pröva och vill man tona ner syrligheten lite kan man öka mängden honung. Även skeptikerna i familjen tyckte att denna rätt var helt okej.


1 kg kycklingfiléer
Salt
Smör att steka i

4 dl rabarber i bitar
3 dl grädde
1 dl turkisk yoghurt
2 msk honung
3 msk kycklingfond eller 1 kycklingbuljongtärning (smula ner den)
1 tsk sambal oelek
1-2 pressade vitlöksklyftor

Hackad gräslök eller finhackad rödlök


Sätt ugnen på 225 grader.
Salta kycklingen lätt och bryn den i smör i en stekpanna. (Jag brukar dela filéerna i 3-4 delar)
Lägg kyckling och rabarber i en ugnssäker form.
Vispa ihop övriga ingredienser och häll det i formen.
Tillaga i mitten av ugnen ca 15 min.
Garnera med löken.


¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar