torsdag 21 juli 2011

Rabarberpaj


Detta recept fångade mitt intresse för det innehåller kokos. Det finns några smaker jag tycker särskilt mycket om och kokos är en av dem. Det är en smulpaj men den skiljer sig lite från andra recept genom att fettet ska smältas. Degen blir då lätt en kletig klump, men jag tog en gaffel som jag använde för att hacka/raspa loss smulbitar med och strödde ner från bunken.

Receptet hittade jag på ica.se och där heter det ”Rabarberpaj med ton av kokos”.


100 gr smör eller margarin
1½ dl vetemjöl
1 dl havregryn
1 dl kokos
½ dl strösocker
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

500 gr rabarber
½ dl strösocker
1 msk potatismjöl

Sätt ugnen på 200 grader
Smält matfettet i en kastrull och ställ åt sidan medan resten görs i ordning.
Skala eventuellt rabarbern och skär i mindre bitar. Lägg dem i en ugnssäker form.
Blanda socker och potatismjöl och strö över rabarbern.
Blanda mjöl, havregryn, kokos, bakpulver och vaniljsocker i en bunke. Tillsätt matfettet och rör om. Fördela smuldegen över rabarbern
Grädda pajen mitt i ugnen i ca 20 minuter.
Låt pajen svalna lite och servera med glass, vaniljsås eller ”fluff” (vaniljvisp). Mums!


¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar