söndag 25 november 2012

Saffransmuffins med svarta vinbär




Idag fick jag lust att baka muffins med saffran och bestämde mig för att göra ett eget recept. Det blev ett experiment som jag tyckte blev bra så nu blir det spännande att se om det är någon mer som  tycker om den här kombinationen. Jag fick för mig att svarta vinbär skulle passa bra med saffran och det gjorde det :)

Smeten blir ganska fast, särskilt när det frysta bären blandats i och bäst är att skeda upp smeten med två matskedar. Använd pappersformar i en muffinsplåt.
När jag gör muffinssmet använder jag slickepotten att röra med. Om mjölet klumpar ihop sig när man blandar smeten är det lätt att trycka mjölklumparna mot kanten med slickepotten medan man försiktigt rör om.

¨¨ ¨¨
12 st muffins


2 ägg
2 dl socker

100 gr smält smör/margarin
1 pkt (0,5 gr) saffran
1 dl filmjölk/yoghurt

4,5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker

3 dl frysta svarta vinbär (det går bra att ta en mindre mängd om man vill det)


Smält matfettet, dra åt sidan, blanda ner saffran och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt i en skål.
Rör ner filmjölk/yoghurt och det avsvalnade matfettet i äggsmeten.
Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker i en annan skål och rör sedan försiktigt ner i äggsmeten.
Vänd till sist ner de frysta vinbären.
Skeda upp smeten i muffinsformar.
Grädda mitt i ugnen i 225 grader, ca 15-20 minuter.

Känn med en sticka att muffinsen är klara. Det ska inte fastna smet på stickan, men låt dem inte stå för länge så de blir torra.





¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar