söndag 1 juli 2012

Rabarberkaka med mandel

¨¨
Jag har fått en härlig bok som heter Rosendals Trädgårdscafé och den här kakan är det första receptet jag prövar från den boken. Det kommer bli fler! Detta blev en väldigt stor, god kaka.

Jag fick justera lite i förhållande till receptet. T.ex. fick jag inte plats med all rabarber fast jag tryckte ner så mycket jag kunde och jag tyckte att  1 dl pärlsocker blev lite mycket. Jag fick också låta kakan stå längre i ugnen, mellan 45-50 minuter och så höjde jag temperaturen lite på slutet. Allt det där är ju sådant man måste göra ibland för att alla ugnar är olika och man ser själv vad man tycker verkar bli bra.

Trots detta återger jag receptet ordagrant från boken, det känns inte rätt att ändra utan jag överlåter till dig som läser här att också göra dina justeringar på egen hand. Om det behövs.



500 g rabarber
5 ägg
3 dl strösocker
knappt 4 dl vetemjöl
150 g mandelmassa
1 dl pärlsocker
75 g smör


  • Putsa och skär rabarbern i mindre bitar.
  • Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Riv mandelmassan och blanda ner den tillsammans med mjölet.
  • Häll smeten i en smord och bröad förm (ca 23 cm i diameter). Tryck ner och strö över rabarberbitarna. Fördela pärlsockret och hyvla till sist över smöret.
  • Grädda i 175 grader i 30-40 minuter.






¨¨

3 kommentarer:

  1. Hej

    Vi gjorde en kaka i helgen efter ditt recept, men med frusna rabarber och grovt råsocker.
    Det blev "jettegått"(MatTina).
    Skulle tro att det blir saftigare med frusna än färska rabarber. Ska pröva med äpplen också.
    Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du tittade in här också och att baket blev lyckat! Rabarbern, likt bär, vätskar sig lite när den varit frusen så på så vis kan nog kakan bli saftigare med frusna rabarber.
      Bra idé att pröva med äpplen, det ska jag också göra :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera