tisdag 7 juni 2011

Kidneybönor med vitlöksyoghurt

Jag tycker om röror och sallader av olika slag, här är ett av dessa recept.
Första gången jag komponerade ihop detta recept hade jag en olivolja med citronsmak. Jag har sällan det numera men tillsätter gärna lite citron istället. Lime var det som fanns hemma vid ett tillfälle och det gick bra det med. Det går också att ta citronpeppar om ingen citrusfrukt finns att tillgå. Jag tycker om kombinationen med citrusen och därför finns den med men tycker man inte om/tål det så blir det mycket gott ändå.


1 burk röda kidneybönor
2 dl turkisk yoghurt
2-3 vitlöksklyftor
salt och peppar
olivolja
ev citron eller lime

Skölj bönorna i ett såll och låt rinna av.
Pressa vitlökarna och blanda med yoghurten i en skål.
Smaka av med salt och peppar.
Blanda i några droppar olivolja och/eller några droppar citrus.
Vänd ner bönorna.
Kan med fördel stå ( i skål med lock) i kylskåpet några timmar.

Gott som tillbehör till diverse rätter och som komplement till vegetariska rätter.


~~ ~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar