söndag 1 maj 2011

Hallon- och vinbärsglass

Den här glassen är så god och jättelätt att göra!
Jag gjorde den med frusna bär som jag plockade förra sommaren, hallon och röda vinbär. Jag tog 2½ dl hallon för jag ville att den smaken skulle dominera lite. Bären fick halvtina och sedan mosade jag dem med mixerstav.
En sockerkaksform med hål i mitten fungerar perfekt att frysa in i. Även detta är ett Arlarecept och bilden är från deras hemsida.














Hallon-och vinbärsglass
6-8 portioner


2 dl hallon
2 dl svarta eller röda vinbär
1½ dl florsocker
2 äggulor
2 dl vispgrädde
2 dl lätt crème fraiche

Mosa bären med gaffel eller i mixer/mixerstav.
Rör i socker och äggulor.
Vispa grädden hårt och rör i crème fraiche och bärmos.
Häll smeten i en rund form och täck med plastfolie.
Frys minst 3 timmar.
Doppa formen i varmt vatten och stjälp upp glassen på ett fat ca 30 min före serveringen.


 ¨¨ ¨¨ ¨¨

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar